Kolory osobowości
W ostatnim czasie coraz większą popularnością na szkoleniach cieszy się typologia oparta o metodologie INSIGHTS MDI®. W tym modelu występują 4 typy – klientów przedstawione jako kolory osobowości. Jest to model bardzo uniwersalny, pokazujący jak odpowiednio rozpoznać typ klienta i poprowadzić rozmowy handlowe lub osobiste w kierunku umożliwiającym uzyskanie efektywnego porozumienia i budowania relacji.
Jak wiadomo typ osobowości uzewnętrznia się w zachowaniu człowieka i wymaga innego podejścia.
Jakie czynniki decydują z jakim kolorem mamy do czynienia? Otóż składa się na to wiele kwestii, między innymi takich jak temperament (ekstrawertyzm i introwertyzm), utrzymywanie relacji z innymi (fakty – logika lub emocje), zbieranie i przetwarzanie informacji oraz sposób podejmowania decyzji (ogólny obraz lub szczegółowe dane/ jak również skłonność do podejmowania ryzyka przy podjęciu decyzji.
Na podstawie tych kryteriów wyróżniamy następujące kolory :
Kolor czerwony
Jest kolorem dominującym. Ten typ jest mocno ukierunkowanym na siebie ekstrawertykiem. Kieruje się faktami, lubi panować nad rozmową i kontrolować sytuację oraz nadawać ton rozmowie. Nie potrzebuje szczegółowych informacji, wystarczy mu ogólny obraz sytuacji. Chętnie i łatwo podejmuje decyzje, jest rzeczowy i dąży do celu. Mówi to co myśli, jest niecierpliwy i skłonny do ryzyka w podjęciu decyzji. Koncentrujcie się na zadaniu, nie na ludziach, należy mu dać do wyboru kilka alternatyw, żeby sam mógł decydować o tym co wybiera w końcu sam wie najlepiej.
Kolor żółty
Jest towarzyskim entuzjastycznie nastawionym ekstrawertykiem. Łatwo nawiązuje kontakty, jest otwarty, optymistyczny i kreatywny. Kieruje się emocjami. Do podjęcia decyzji wystarczy mu ogół informacji, szczegóły go męczą i rozpraszają. Jako osoba o szerokich znajomościach posiada rozbudowaną sieć kontaktów. Podobnie jak czerwony jest niecierpliwy i skłonny do ryzyka przy podejmowaniu decyzji. Nie mówi wprost o tym co mu się nie podoba, ukrywa zastrzeżenia. Na bazie zbudowanych relacji podczas rozmowy należy go konkretyzować i pilnować ram czasowych rozmowy, aby spotkanie nie trwało zbyt długo i przyniosło konkrety.
Kolor zielony
Jest opanowanym w reakcjach i komunikacji introwertykiem. Osoba ostrożnie nawiązująca kontakty, ceniąca głównie poczucie bezpieczeństwa. Kieruje się emocjami, natomiast do podjęcia decyzji potrzebuje szczegółowych informacji. Potrzebuje czasu do namysłu nie lubi ryzyka. Oczekuje od drugiej strony zrozumienia własnych racji i dokładne analizy potrzeb. Należy go traktować osobiście i uwzględniać jego priorytety. Jest to osoba który liczy się z opiniami bliskich osób. Typ przyciskany do podjęcia decyzji, najczęściej się wycofuje. W tym przypadku sprawdza się przysłowie „co nagle to po diable”.
Kolor niebieski
Jest dobrze zorganizowanym i precyzyjnym w działaniu introwertykiem. Ten kolor rozumuje analitycznie, zwraca uwagę na szczegóły i patrzy na sprawy z dystansu. Jest ukierunkowany na fakty i szczegóły informacji. Nie liczą się dla niego emocje, nie lubi ryzyka i potrzebuje dużo czasu do podjęcia i dokładnego przeanalizowania decyzji. Najbardziej interesuje się dokładnym zrozumieniem funkcjonowania waszej oferty – propozycji. Może być odbierany jako krytyczny i ‘bezduszny” analityk. Od drugiej strony oczekuje równie dobrego przygotowania oraz rzetelności. Nie podejmie decyzji, zanim sam się nie przekona o zasadności wyboru.
To tylko część charakterystyki kolorów osobowości. Na podstawie wyżej przedstawionych informacji rysuje się diagnoza po czym możemy poznać z jakim kolorem rozmawiamy. Teraz pozostaje pytanie jak efektywnie prowadzić z nim rozmowę.
Jeżeli jesteś tym zainteresowany odsyłam do literatury lub na szkolenie dotyczące opisywanego tematu.